Archroma, een wereldleider in kleur- en speciale chemicaliën voor duurzame oplossingen, heeft vandaag zijn transitieplan aangekondigd voor de functie van Chief Executive Officer. De raad van bestuur van Archroma heeft Heike van de Kerkhof benoemd als opvolger van de huidige CEO Alexander Wessels met ingang van 6 januari 2020. De heer Wessels heeft de CEO-functie bekleed bij Archroma sinds de onderneming werd opgericht in oktober 2013 en zal benoemd worden tot vicepresident van de raad van bestuur van het bedrijf. Hij gaat ook een rol als Senior Adviseur vervullen binnen het investeringsportfolio van SK Capital, waartoe Archroma behoort.

"Ik voel me bevoorrecht dat ik de afgelopen zes en een half jaar met SK Capital en het Archroma-team heb mogen werken, wat echt een ongelooflijke reis is geweest. We hebben opnieuw een recordjaar achter de rug op het gebied van winstgevendheid en het bedrijf is uniek gepositioneerd om te profiteren van dit aanzienlijke momentum. Voor mij persoonlijk is dit het ideale moment om mijn volgende uitdaging aan te gaan en om in Heike hebben we de ideale persoon gevonden om het stokje aan door te geven. We kijken uit naar een naadloze overgang en ik ben verheugd om de onderneming te blijven ondersteunen als lid van de raad van bestuur," aldus Alexander Wessels.

Barry Siadat, mede-oprichter en directeur van SK Capital: “Ik wil Xander graag persoonlijk bedanken voor zijn leiderschap in de succesvolle overgang van Archroma naar een marktleider in innovatieve en duurzame producten en services en hem welkom heten in deze leidinggevende rol bij SK Capital. We zijn verheugd om Heike, een zeldzaam talent, te verwelkomen bij Archroma en SK Capital. Wij geloven dat zij de ideale persoon is om het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf te leiden."

Mevrouw van de Kerkhof sluit zich aan bij Archroma vanuit Castrol, de toonaangevende smeermiddelafdeling van BP plc, waar ze de rol van bekleedde en verantwoordelijk was voor een onderneming met een jaarlijkse omzet van USD 2 miljard en ongeveer 2.000 werknemers. Voorafgaand aan BP bekleedde ze verscheidene leidinggevende, commerciële en operationele functies bij DuPont en The Chemours Company gedurende een carrière van bijna dertig jaar. Ze diende ook als niet-uitvoerend bestuurder bij Neste Oil.

"Ik heb een echte passie voor innovatie en duurzaamheid, en ik ben heel enthousiast om bij Archroma als CEO aan de slag te gaan," aldus Heike van de Kerkhof. “Het bedrijf heeft zichzelf bewezen als een leider in duurzame chemie op basis van zijn sterke technologiegedreven productportfolio met een solide basis om verder op voort te bouwen. Ik geloof dat Archroma uniek gepositioneerd is om de productieprocessen van haar klanten op een kosteneffectieve en duurzame manier te ondersteunen. De investeringen in onderzoek en technologie tijdens de eerste fase van het eigendom van SK Capital hebben Archroma gepositioneerd om nieuwe niveaus qua groei en succes te bereiken."

Marilyn Chua

Archroma

Notes For Editors

About Archroma

Archroma is a global, diversified provider of specialty chemicals serving the branded and performance textiles, packaging and paper, and coatings, adhesives and sealants markets.

Headquartered in Pratteln, Switzerland, Archroma operates with more than 4,500 employees located in 42 countries and with over 30 production sites.

Archroma is passionate about delivering leading and innovative solutions, enhancing people’s lives and respecting the planet. The company is committed to the principles of "The Archroma Way to a Sustainable World: Safe, Efficient, Enhanced. It's our nature!"; an approach reflected in its innovations, world-class quality standards, high service levels and cost-efficiency.

www.archroma.com

Affiliations & memberships

Archroma are proud members and/or partners with the following organizations

View All »